جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جزئیاتی که برای چیدمان دفتر کار باید رعایت کنید

جدیدترین محصولات
آخرین مقالات
امتیاز خود را ثبت کنید

دفتر کار یکی از مکآن‌هایی است که بعد از خانه افراد بيشترين زمان خود را در آنجا سپری‌ می‌کنند. پس باید وقت زیادی برای طراحی دکوراسیون آن صرف کنند زیرا محل کار باید به‌صورتی طراحی شود که فرد در آنجا انگیزه بگیرد و حس آرامش داشته باشد. عوامل موثر در ایجاد یک دکوراسیون خوب برای دفتر کار چیست؟ آیا نور می‌تواند در بهبود فضای کار موثر باشد؟ آیا داشتن یک دکوراسیون خوب می‌تواند در جذب مشتری تاثیر بگذارد؟ برای طراحی دفتر کار از چه نوع میز و صندلی‌ اداری باید استفاده کرد؟ جزئیاتی که برای چیدمان دفتر کار باید رعایت کنید کدامند؟

مرحله به مرحله طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار به سه دسته اصلی تقسیم می‌گردد:
بررسی شرایط و امکاناتی که وجود دارد: در ‌مرحله اول نحوه استفاده از فضای کار فعلی که در آن هستید را بررسی کنید. مثلا به این موضوع دقت نمایید که به اتاق جلسات بیشتری نیازمند هستید یا خیر و سپس در اجرای طرح داخلی این موضوع را مدنظر قرار دهید.
بررسی نیازها: گاهی اوقات با بررسی نیاز‌ها می‌توانیم با ایجاد یک تغییر کوچک فضای کارمان را به چیزی که ایده‌آل است، نزدیک‌تر کنیم. یک‌سری نیازها که شاید لازم باشد به آن‌ها توجه نمایید شامل موارد زیر می‌شوند:
• در طی سال‌های آینده کارکنان چه کسانی خواهند بود؟
• چه فضایی‌ می‌تواند ما را به اهدافمان نزدیک‌تر کند؟
• آیا محلی برای استراحت کارکنان در نظر گرفته‌ شده است؟
• عوامل موثر در‌ بهره‌وری محیط چیست؟
آغاز به کار برای طراحی داخلی: حال که به نیازها پی بردید می‌توانید طراحی را آغاز کنید. برای طراحی می‌توانید از گروه‌‌‌های طراح‌ کمک بگیرید. یک نکته که باید حتما مورد توجه قرار گیرد ایجاد رفاه برای کارکنان است، زیرا اگر کارکنان رفاه کافی نداشته باشند، بی‌شک راندمان کاری خوبی نخواهند داشت.

اهمیت فضای کار طراحی شده در نگاه اول

شما در طول روز ساعت‌های زیادی را در محل کار خود سپری می‌کنید و شاید با گذشت زمان طرح فضای کار برای شما عادی شود و متوجه نشوید که به محض ورود دیگران اولین چیزی که چشم‌شان را خواهد گرفت فضای کار است. پس پیشنهاد می‌کنیم گاهی اوقات خودتان را جای افرادی که برای اولین بار وارد محیط کار شما می‌شوند بگذارید و به این فکر کنید که از نظر خودتان فضای کاری در نگاه اول چگونه است؟ پیرو همین امر پیشنهاد می‌شود اگر از فضای کار خود رضایت کافی پیدا نکردید حتما تلاش کنید تا چیدمان فضای کارتان را بهبود ببخشید. در این صورت افراد به محض ورود به محل کار شما می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. برای این کار می‌توانید از گل و گیاه آپارتمانی کمک بگیرید.

نحوه چیدمان فضا کار

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تاثیرگذار بر روی فضای کار نحوه چیدمان مبلمان، صندلی و میز اداری است. همچنین اینکه مبلمان چه شکل و رنگی دارند نیز می‌تواند بسیار در فضای کار نقش ایفا کند. اگر نکات زیر را رعایت کنید قطعا یک فضای کار عالی خواهید داشت:
• رعایت فاصله بین مبلمان و نحوه چیدمان آن‌ها بسیار مهم است.
• در فضاهای کاری‌ کوچک استفاده از مبلمان‌های استیل یا چوبی با رنگ تیره برای ایجاد بزرگ جلوه پیدا کردن فضا توصیه می‌شود.
• در طراحی مدرن بهتر است از میز و صندلی‌های یک دست اداری استفاده شود زیرا بسیار چشم‌گیرتر خواهند بود. شما با تغییر رنگ می‌توانید تمایز بین میزها ایجاد کنید.
• باید قفسه‌ای برای نگهداری مدارک و اسناد تهیه کنید. بهتر است این قفسه‌ها از مبلمان‌ جدا باشند اما از نظر ظاهر با یکدیگر در تضاد قرار نگیرند.
• برای ارباب رجوع حتما یک کاناپه یا صندلی مناسب اختصاص دهید. این کار نشانه احترام بوده و تاثیر مثبت می‌گذارد.

طراحی دکوراسیون دفتر کار چه اهمیتی دارد؟

موارد زیر اهمیت طراحی دکوراسیون محیط کار را به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهند:
• ایجاد هماهنگی و نظم در‌ محیط
• میزان بازدهی کار افزایش می‌یابد زیرا کارکنان در آرامش مشغول به‌کار هستند.
• ایجاد رضایت برای افرادی که به محیط کار مراجعه می‌کنند.
• ایجاد مدیریت آسان‌تر و بهتر برای مدیر به‌علت وجود نظم در وسایل دفتر

تاثیر نور بر فضای کار

نور از جمله موارد بسیار تاثیرگذار بر نحوه کار است. همان طور که می‌دانید دو نوع نور وجود دارد. اگر نور فضای کار شما به صورت مصنوعی است برای جلوگیری از خستگی و سردرد در کنار آن از نور طبیعی استفاده نمایید و با نصب پرده کرکره این نور را مدیریت کنید. همچنین تلاش کنید که به‌جای استفاده مستقیم از نورهای فلوئورسنت از نورهای غیر مستقیم در محیط فضای کار خود کمک بگیرید.

تاثیر رنگ بر طراحی فضای کار

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون دفتر کار به صورت مستقیم به نوع کاری که انجام می‌دهید، وابسته است. به‌طور مثال برای کارهای امور مالی و حقوقی رنگ‌های خنثی مناسب خواهند بود. برای کارهایی مانند عکاسی، گرافیک که به خلاقیت وابسته هستند رنگ‌های گرم و پرانرژی پیشنهاد می‌گردند. همچنین به لوگوی شرکت‌تان و رنگ‌هایی که برای طراحی آن انتخاب می‌کنید باید توجه کافی داشته باشید. شاید لوگوی سازمان برای شما یک امر بدیهی باشد اما در جلب توجه مخاطب شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نکات طلایی برای طراحی دفتر کار

نکات‌ کلیدی که به صورت مجموعه‌ای از موارد باید رعایت شوند به شرح زیر هستند:
• خریداری کردن میز و صندلی اداری به همراه مبل بسته به نوع فعالیت شما
• برای ایجاد حس آرامش و سرشادی خرید گل و گیاه خریداری‌ کنید.
• ایجاد قفسه‌های مناسب برای نظم دادن به وسایل جانبی
• توجه به نور و استفاده از نور طبیعی در کنار نور مصنوعی
• چیدمان درست وسایل بخصوص میز مدیریت برای احاطه بر فعالیت کارکنان
• ایجاد فضای امن و راحت برای‌ مراجعه‌کنندگان
• توجه به انتخاب رنگ‌ وسایل با در نظر گرفتن نوع فعالیت شما
• اصول ارگونومیک رعایت شود.

کلام پایانی

همان طور که بیان کردیم طراحی فضای کار می‌تواند در میزان کسب و کار شما بسیار تاثیرگذار باشد؛ زیرا اگر شما بتوانید فضایی متناسب با کارتان و روحیات مراجعه‌کنندگان ایجاد کنید، قطعا می‌توانید یک پله از رقبای خود جلوتر باشید. هنگامی که مراجعه‌کننده با ورود به فضای کار شما انرژی دریافت کند و حس انتخاب درست به او القا شود، بی‌شک شما توانسته‌اید فضای کار مناسبی طراحی کنید. اگر شما برخی اصول مانند رنگ محیط و نورپردازی را به خوبی رعایت نمایید، بی‌شک فضای کاری بی‌‌ظیری خواهید داشت. تنها لازم است به جزئیاتی که برای چیدمان دفتر کار باید رعایت کنید، دقت کافی داشته باشید.

نوشته‌های مرتبط

ویژگی های مهم در انتخاب میز کنفرانس

میز‌های کنفرانس با طرح، رنگ و ابعاد مختلف به منظور برگزاری جلسات، همایش‌های فرهنگی، آموزشی یا تجاری طولانی­ مدت بکار گرفته می ‌شوند. رعایت اصول

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

درخواست خدمات

درخواست خدمات

"*" indicates required fields

مشاوره رایگان