جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

10 مورد نحوه درست نشستن روی صندلی و کار با رایانه

جدیدترین محصولات
آخرین مقالات
امتیاز خود را ثبت کنید

امروزه به دلیل استفاده فراگیر اکثر انسان‌ها از کامپیوتر و نشستن روی صندلی اداری یا صندلی کارمندی نحوه نشستن پشت این وسیله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر شما از دسته افرادی هستید که ساعت‌های طولانی پشت رایانه می‌نشینید، باید به نحوه نشستن صحیح خود توجه ویژه‌ای داشته باشید تا عوارض احتمالی ناشی از این کار را برای خود کاهش دهید. در ادامه بهتر است به سراغ 10 مورد نحوه درست نشستن روی صندلی و کار با رایانه برویم تا چنین افرادی بتوانند ایرادات خود را به هنگام رفع نمایند و به سلامتی جسمانی خود کمک کنند. نشستن پشت میز اداری، میز کارشناسی یا میز کارمندی قواعد خاص خود را دارد که شما با دانستن این آن‌ها می‌توانید بدون ایجاد هیچ‌گونه ناراحتی ساعت‌های کاری خود را پشت سر بگذارید.

نحوه نشستن صحیح پشت میز رایانه

علم آرگونومی امروزه به عنوان یک رشته‌ای از علوم بر این تلاش است تا بتواند ارتباطی موثر بین انسان و محیط کار او به‌وجود آورد. علم آرگونومی باتوجه به برخی از ویژگی‌های انسان همانند استرس‌های ناشی از کار، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن یا بروز حس خستگی در هنگام کار که احتمال داشته بر کیفیت کار او نیز تاثیر بگذارند، راه حل‌هایی به افراد پیشنهاد داده که با رعایت این راه حل‌ها می‌توانند چنین عواملی را تا حد زیادی کاهش دهند.
شما می‌توانید با استفاده از قوانین آرگونومی از اختلالات اسکلتی و عضلانی مانند کمر درد، گردن درد، زانو درد و… پیشگیری کنید. همچنین با رعایت این قوانین در هنگام استفاده از محصولاتی مانند میز اداری، صندلی اداری، میز کارشناسی، میز کارمندی و صندلی کارمندی احساس رضایت‌مندی و رفاه و آسایش بیشتری در بین کارمندان احساس می‌شود. از جمله مواردی که در نحوه نشستن صحیح در هنگام کار با رایانه وجود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. نشست و برخاست متناوب
اگر شما ساعت‌های طولانی مشغول به کار با رایانه هستید و مجبور به گذراندن زمان طولانی و نشستن روی صندلی اداری یا صندلی کارمندی بوده‌اید، به این موضوع توجه نمایید که می‌بایست به‌صورت متناوب نشست و برخاست داشته باشید. بهتر است در این هنگام از برخی نرمش‌ها نیز استفاده کنید تا از خستگی شما کاسته شود و مجدد به کار خود ادامه دهید.

2. تنظیم صفحه مانیتور
در هنگام اطلاع از نحوه نشستن صحیح پشت رایانه باید به تنظیم مانتیور خود نیز توجه داشته باشید و آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که حالت ستون فقرات شما به‌صورت مستقیم قرار گیرد. توجه نمایید که در این هنگام حالت نحوه قرارگیری چشمان شما نیز مهم است و صورت شما باید به شکلی واقع شود که چشمانتان با قسمت بالایی صفحه نمایش مانیتور در یک خط مستقیم قرار داشته باشد.

3. رعایت فاصله چشمان شما با مانیتور
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در هنگام نشستن پشت رایانه روی صندلی‌های کارمندی یا اداری این است که چشمان شما می‌بایست در فاصله‌ای مناسب قرار بگیرند. فاصله مناسب بین صفحه مانتیور و چشمان شما بین 50 تا 60 سانتی‌متر است و قرار گرفتن در این فاصله کمترین آسیب را به چشمانتان وارد می‌کند و باعث می‌شود شما بتوانید ساعت‌های کار با رایانه را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

4. نگاه به برخی اشیاء که در فاصله 6 متری با شما قرار دارند
در هنگام کار با رایانه بهتر است در هر 30 دقیقه یک‌بار به اشیاء دیگر که در فاصله 6 متری شما قرار دارند، بنگرید. انجام چنین کاری باعث می‌شود چشمان شما کمی استراحت و نرمش داشته باشد و می‌توانید با این‌کار به‌راحتی به کار خود ادامه دهید و چشمانتان با هیچ‌گونه مواجه نگردند.

5. توجه به ارتفاع میز کار
یکی دیگر از موضوعات مهم در هنگام کار با رایانه انتخاب میز کارمندی، میز اداری یا میز کارشناسی مناسب است. یک میز مناسب باید ارتفاعی برابر با 66 تا 71 سانتی‌متر داشته باشد و استفاده از این میزها در ارتفاع مناسب می‌تواند برای سلامتی جسمانی شما بسیار مفید واقع گردد.

6. استفاده از زیرپایی
بهتر است در هنگام استفاده از رایانه برای ساعت‌های طولانی، از یک زیرپایی استفاده کنید. قرار دادن یک زیرپایی به شما کمک می‌کند تا پاهایتان در وضعیت بهتری قرار بگیرند. همچنین با این‌کار از بروز زانو درد و پا درد جلوگیری به‌عمل می‌آید.

7. توجه به میزان روشنایی محل کار
یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در هنگام کار با رایانه توجه به میزان روشنایی محل کار خواهد بود. بهتر است میز کار خود را در مکانی قرار دهید که از روشنایی مناسبی برخوردار باشد و از هر جهت نور به میز شما تابیده شود. در این هنگام توجه داشته باشید که از تابش نور لامپ بر میز کار بپرهیزید؛ زیرا این شرایط به چشمان شما آسیب بسیار جدی وارد می‌کند. اگر قصد دارید تا از نور طبیعی استفاده کنید بهتر است بدانید که نباید صفحه مانیتور در معرض نور مستقیم قرار بگیرد.

8. توجه به سطح صفحه کلید
یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در زمان کار با کامپیوتر تنظیم سطح صفحه کلید شما است که باید با سطح میز هم ارتفاع باشد. زاویه‌ای که در این حالت بین مچ دست شما و ساعدتان پیش می‌آید بین 5 تا 10 درجه خواهد بود.

9. وارد نکردن فشار بر گردن
اگر بخواهید در زمان تایپ کردن فشاری بر گردن شما وارد نشود بهتر است تا از یک نگهدارنده استفاده کنید. استفاده از این وسیله علاوه‌بر وارد نکردن فشار بر گردن، به وارد نشدن آسیب به کمر شما نیز کمک می‌کند.

10. توجه به دمای اتاق کار
از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید تنظیم دمای اتاق کارتان است که دمای مناسب برای یک اتاق کار معمولاً بین 19 تا 23 درجه خواهد بود. رطوبت محیط کاری شما نیز مهم بوده و بر تمرکز شما تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است میزان رطوبت اتاق کار خود را حدود 50 درصد تنظیم کنید.

کلام آخر
افرادی که ساعت‌ها به کار با رایانه مشغول هستند بهتر است تا در ابتدا با 10 مورد نحوه درست نشستن روی صندلی و کار با رایانه آشنا شوند. چنین افرادی در هنگام تهیه برخی از وسایل مانند میز اداری، صندلی اداری، میز کارشناسی، میز کارمندی و صندلی کارمندی نیز باید توجه داشته باشند که حالت استاندارد آن‌ها را تهیه نمایند. در این صورت از وارد آمدن هرگونه آسیب و فشار به ستون فقرات، گردن، کمر و… جلوگیری خواهد شد.

نوشته‌های مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

درخواست خدمات

درخواست خدمات

"*" indicates required fields

مشاوره رایگان