جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت نورپردازی در سالن کنفرانس

جدیدترین محصولات
آخرین مقالات
امتیاز خود را ثبت کنید

برگزاری جلسات مهم ادارات و سازمان‌ها عموما در سالن کنفرانس صورت می‌گیرد. این جلسات با هدف سخنرانی و تصمیم گیری‌های نهایی برگزار می‌شوند. به همین علت است که طراحی فضا و نورپردازی اتاق کنفرانس اهمیت بسیاری دارد. دکوراسیون و نورپردازی سالن کنفرانس باید با نوع فعالیت آن تناسب داشته باشد. نورپردازی سالن کنفرانس باید به گونه‌ای انجام شود که به هر یک از صندلی‌های کنفرانس نور کافی برسد و افراد بتوانند روی بحث متمرکز بمانند. نورپردازی مناسب در سالن کنفرانس می‌تواند اثرگذاری مطالب ارائه شده را بالا ببرد.

آشنایی با سالن کنفرانس و نحوه نورپردازی

گزینش سالن کنفرانس و نحوه طراحی و نورپردازی محیط آن، بستگی به موضوع جلسه و افراد حاضر در آن جلسه دارد. جلسات مهم هر اداره و شرکتی در سالنی نورپردازی شده روی میز کنفرانس، به همراه حضار نشسته بر صندلی کنفرانس انجام می‌گیرد. شاید تصور می‌کنید که نورپردازی تاثیر خاصی در نتیجه‌بخش بودن جلسات ندارد و تنها روشن بودن چند چراغ معمولی کفایت می‌کند اما سخت در اشتباه هستید. کافی است کمی تحقیق کرده و در جلسات مختلف حضور پیدا کنید تا متوجه شوید که نورپردازی تا چه حد روی تمرکز افراد و درک مطالب ارائه شده اثرگذار است. نورپردازی همچنین بر چگونگی اجرای سخنرانی‌ها و ارائه مطالب تاثیر خود را نشان خواهد داد.
براساس اینکه موضوع جلسه چه چیزی باشد و ارائه مطالب به چه نحوی صورت گیرد، تجهیزات به کار گرفته شده و نحوه نورپردازی متفاوت خواهد بود. گاهی موضوع جلسه گفت‌و‌گو‌ محور است و گاهی اسلایدهایی برای جلسه آماده شده است و به کمک پروژکتور برای حضار به نمایش گذاشته می‌شوند. گاهی نیز شاهد نصب کاغذهایی روی دیوار هستیم و حضار نشسته بر صندلی کنفرانس، باید به این مطالب توجه داشته باشند چرا که در این جلسه به همین مطالب پرداخته خواهد شد.

 

ویژگی‌ های سالن کنفرانس

در یک سالن کنفرانس خوب، باید بین دکوراسیون داخلی و نورپردازی سالن کنفرانس تناسب وجود داشته باشد. در صورتی که این نکته در طراحی سالن کنفرانس لحاظ نشود، حاضرین نشسته بر صندلی کنفرانس تسلط کمتری به میز کنفرانس خواهند داشت و به سختی قادر به تمرکز کردن خواهند بود. عدم وجود هماهنگی بین نورپردازی و دکوراسیون داخلی سالن می‌تواند به سادگی سبب حواس پرتی حاضرین جلسه شود. گاهی نور طبیعی نیز از طریق پنجره‌ها به درون سالن کنفرانس راه پیدا می‌کند. پنجره‌ها باید پوشش‌دهی خوبی داشته باشند تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار بگیرند.
در سالن‌های کنفرانس پرده‌های ضخیم به منظور پوشش‌دهی در مواقع ضروری به کار گرفته می‌شوند. به کمک این نوع از پرده‌ها می‌توان میزان نور وارد شده را تحت کنترل قرار داد. بهتر است که در طراحی سالن کنفرانس، پنجره لحاظ نشود. در این شرایط می‌توان از تهویه اتاق کمک گرفت و فضای مناسب‌تری را برای جلسات فراهم کرد. نورپردازی این سالن باید به شیوه‌ای صورت بگیرد که موجب حواس‌پرتی افراد نشود و فضایی متمرکز و آرامش‌بخش را برای حضار فراهم کند.

آشنایی با ویژگی‌ های نورپردازی اتاق کنفرانس

برای داشتن فضایی ایده‌آل و متناسب با جلسه، تنها کافی است که یک‌سری اصول نورپردازی سالن‌های کنفرانس را رعایت کنید. در این صورت بهره‌وری حضار به حداکثر خواهد رسید. ضریب تشخیص لامپ‌های مورد استفاده در سالن‌های کنفرانس باید به بالای هشتاد برسد تا تصاویر به وضوح دیده شوند. به منظور ایجاد نشدن سایه روی میز کنفرانس، نور محیطی با دامنه وسیع در بالای میز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انعکاس نور از دیوار و سطوح باید به صورتی باشد که تصاویر و اجسام به خوبی دیده شوند و فضایی متناسب جلسه ایجاد شود. نورپردازی سالن کنفرانس باید به صورتی انجام گیرد که شاهد لرزش نور در محیط نباشیم. به همین منظور، سطوح منعکس کننده نوری به کار گرفته می‌شوند تا از میزان نورهای مستقیم و بازتابیده کاسته شود. تنها در این صورت است که اسلایدها و بردها می‌توانند به خوبی به نمایش گذاشته شوند.

سناریوهای نورپردازی سالن کنفرانس

سناریوهای مختلفی برای نورپردازی سالن‌های کنفرانس وجود دارد. بسته به موقعیت، موضوع جلسه و دیگر عوامل می‌توان هر یک از این سناریوها را به کار گرفت.
• روشن کردن تمامی نورها
در این شرایط در سالن کنفرانس همه نورها با حداکثر بازدهی به کار گرفته می‌شوند. این شیوه از نورپردازی در کنفرانس‌هایی که تابلوها و تجهیزات نمایش دیداری به کار گرفته می‌شوند، کاربرد دارد.
• فقط نورهای محیطی روشن باشد
این مدل از نورپردازی در کنفرانس‌هایی به کار گرفته می‌شود که در آن سالن کنفرانس تنها به مذاکرات و کارهای دفتری و نوشتاری حضار پرداخته می‌شود.
• استفاده از نور محیطی کم
این نوع از نورپردازی نیز تنها برای سالن کنفرانس‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها به تصویر پروژکتور نیاز دارند.
• نور محیطی ۲۵ درصد و نور دیوارشوی ۵۰ درصد
در بعضی سالن‌های کنفرانس ترکیبی از نورهای محیطی و نور دیوارشوی با نسبت‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. این نوع از ترکیب، به سالن‌های کنفرانسی تعلق دارد که در آن‌ها برگزارکنندگان جلسه در کنار تصویر پروژکتور از تابلوهای نصب شده دیواری نیز استفاده می‌کنند.
رعایت این نکات به هنگام نورپردازی در سالن کنفرانس الزامی است
برای اینکه نورپردازی به درستی انجام شود و در بهبود عملکرد جلسه نقش داشته باشد، باید یک‌سری نکات را مدنظر قرار داد و آن‌ها را رعایت کرد. موارد زیر اشاره به این نکات دارد:
• به هنگام نورپردازی باید مانع قرارگیری نور مستقیم به زاویه لنز دوبین‌ها شد.
• نورپردازی سالن و چراغ‌ها نباید از زیبایی سالن کنفرانس بکاهد.
• نورهای محیطی وارد شده از طریق پنجره‌ها باید به کمک پرده‌های ضخیم محدود شوند.
• نورپردازی باید به شیوه‌ای باشد که تصاویر، اشیا و چهره سخنرانان حاضر در سالن به وضوح قابل دیدن باشند.
• باکیفیت‌ترین تجهیزات منابع نوری باید در سالن کنفرانس به کار گرفته شوند.
• پرتوهای نور نباید مستقیما به چشمان حاضرین در سالن کنفرانس برخورد داشته باشد.

 

 

سخن پایانی

نورپردازی خوب سالن کنفرانس می‌تواند زمینه ساز رسیدن برگزارکنندگان جلسه به اهدافشان باشد. با داشتن یک نورپردازی خوب، درک افراد از ماهیت سخنرانی‌ها، مراسم‌ها و جلسات نیز بالا خواهد رفت. انتخاب یک نورپردازی مناسب حتی روی طراحی داخلی سالن کنفرانس نیز اثر مثبت به جا می‌گذارد. نورپردازی مناسب به فرد برگزارکننده کمک می‌کند تا توجه حضار را به خوبی به سمت خود جلب کند. در انتخاب نوع نورپردازی‌های سالن کنفرانس عوامل متعددی همچون تم رنگی دکوراسیون، وجود یا عدم وجود نور طبیعی، وسعت فضا و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوشته‌های مرتبط

اهمیت جنس روکش صندلی اداری

شاید با خودتان فکر کنید که جنس پارچه صندلی اداری اهمیتی ندارد و نیازی نبوده که ذهن خود را با این مسئله درگیر کنیم؛ اما

انواع میز کار اداری و کاربرد‌های آن

بدون شک قسمت عمده‌ای از طول روز هر کارمندی پشت میزهای اداری می‌گذرد. شناخت انواع میز اداری با درنظرگرفتن جنس متریال، ابعاد و ویژگی‌های ظاهری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

درخواست خدمات

درخواست خدمات

"*" indicates required fields

مشاوره رایگان