جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت نورپردازی در محیط اداری

جدیدترین محصولات
آخرین مقالات
امتیاز خود را ثبت کنید

به طور میانگین هر فرد شاغل یک سوم از کل روز خود را در محل کار می‌گذراند، به همین علت وجود امکانات رفاهی و پرداختن به مسائلی همچون راحت بودن صندلی اداری یا قرارگیری میز اداری در راستای نور طبیعی یا مصنوعی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در برخی از محیط‌های اداری به دلیل نبود پنجره یا هم‌جهت نبودن ساختمان با خورشید فضا به میزان کافی نور ندارد. در اینجاست که پای نورپردازی به میان می‌آید. این که یک محیط اداری از نورپردازی کافی و صحیح برخوردار باشد موضوع بسیار مهمی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. همچنین در آخر این مقاله می‌خواهیم سه مدل نورپردازی کاربردی را به شما معرفی کنیم و دلایلی که نورپردازی مهم است را بازگو کنیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

دلایل اهمیت نورپردازی

  • داشتن تاثیر در چشم: اولین دلیلی که نورپردازی صحیح در محیط اداری اهمیت بسیار زیادی دارد این است که تاثیر نور تاثیر مستقیم روی چشم‌ می‌گذارد. شما نباید در محیطی کار کنید که بیش از حد تاریک و یا بیش از اندازه روشن باشد. وقتی در فضایی قرار می‌گیریم که زیادی تاریک است ناخواسته مجبور می‌شویم که فشار بیشتری روی چشم‌ها بیاوریم. حال یک انسان کارمند را تصورکنید که روزانه 8 ساعت کار می‎‌کند؛ اگر این فرد در محیطی باشد که نور کافی نداشته باشد چشمانش دچار خستگی می‌شود همچنین اگر این فرد در فضایی مشغول به کار باشد که بیشتر از حد نرمال نورانی باشد باعث اذیت شدن چشم‌هایش شده در نتیجه روی کار تاثیر منفی می‌گذارد و حتی در مواردی باعث به وجود آمدن سردردهای میگرنی می‌شود.
  • به‌وجود آوردن نشاط: آیا می‌دانید که نور تاثیری مستقیم بر خوی انسان دارد؟ یعنی اگر که در محیطی باشید که نور کافی و مناسبی داشته باشد چند برابر شاداب‌تر خواهید شد همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که نور مناسب مانع بروز بیماری‌های روحی مثل افسردگی می‌گردد. اگر که محل کار از نور مناسبی برخوردار نباشد در مدت زمان کمی سبب تحلیل رفتن انرژی و خواب‌آلودگی خواهد شد به همین دلیل نیز باید اطراف میز مدیریت و محل انجام امور کارکنان نور خوبی داشته باشد.
  • افزایش بهره‌وری کارمندان: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم نور ارتباط مستقیم با روان افراد دارد و وقتی که کارمندان از سلامتی روان و همچنین نشاط و شادی برخوردار باشند متقابلا بازده بهتری هم از کار می‌گیرند. اگر که نور محیط اداره مناسب باشد باعث افزایش خلاقیت کارمندان می‌گردد پس اگر که صاحب یک محیط اداری هستید و نور فضا را به طور استاندارد تنظیم کردید و کارمندانتان با ایده‌های جدید موجب تحول کیفیت کار شدند چندان تعجب نکنید!
  • سایه نیفتادن: یکی از مکان‌هایی که نورپردازی در آن بسیار کاربردی است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرذ میز اداری می‌باشد، چرا که تقریبا بیشتر تایم کاری کارمندان بر روی صندلی اداری و میز اداری خود مشغول به کار هستند و نیازمند بهره‌مندی از نور مناسب می‌باشند. اگر که نورپردازی محیط اداری در جای صحیحی اجرا نشود سایه‌ی صندلی اداری و فرد روی میز اداری می‌افتد باعث می‌شود که تمرکز کارمند از بین برود. این یکی دیگر از دلایلی است که نورپردازی اهمیت زیادی دارد.
  • جایگزین نور طبیعی بودن: بهره‌مندی محیط اداری از نور طبیعی بسیار مهم است اما ممکن است در ساختمان‌هایی که از پنجره کافی برخوردار نیستند این مسئله مشکل‌ساز شود. به همین علت می‌توان با کمک نورپردازی در فضای اداری و در اطراف میز اداری کارکنان این کبود را جبران نمود.

انواع نورپردازی در محیط اداری

نورپردازی مدل سفارشی یا تاکیدی: یکی از انواع نورپردازی محیط اداری مدل تاکیدی می‌باشد. این نوع نورپردازی به صورت نقطه‌ای عمل می‌کند یعنی روی یک قسمت خاص تمرکز دارد و به همین دلیل هم تاکید نامیده می‌شود. لامپی که در این نوع نورپردازی استفاده می‌شود به گونه‌ای طراحی شده که روی یک وسیله‌ی خاص و یا روی یک دیوار و… بتابد. نورپردازی سفارشی دارای معنا بوده و از آن در طراحی دکوراسیون‌ محیط‌های اداری استفاده‌ی زیادی می‌شود و حتی در فضای غیر اداری هم کاربرد داشته و قابل استفاده است.

نورپردازی سفارشی برخلاف دیگر لامپ‌ها که به صورت عمود قرار می‌گیرند زاویه‌دار بوده است و با زاویه‌ی 30 درجه با فاصله مشخصی از قسمت مورد نظر که می‌خواهند روی ان نور بتابد قرار می‌گیرد. در برخی از محیط‌ها از این نور به جهت تاکید بر روی یک شیء خاص مانند تابلو و یا مجسمه استفاده می‌شود.

نورپردازی مدل وظیفه‌ای: دومین مدل نورپردازی‌ای که می‌خواهیم معرفی کنیم مدل وظیفه‌ای است. این نوع نورپردازی هم متمرکز می‌باشد اما تفاوت آن با مدل تاکیدی در کم نورتر بودن است. چراغ مطالعه و هالروژن هم نورپردازی وظیفه‌ای محسوب می‌شوند و شما می‌توانید هنگام کار کردن روی میز اداری از نور پردازی وظیفه‌ای استفاده کنید. این نور به صورت جداگانه از منبع نور اصلی نصب می‌شود و بدون اینکه اثری بر نور کلی داشته باشد فرد می‌تواند خودش آن را خاموش و روشن و همچنین میزان شدت تابش‌اش را تنظیم نماید.

 نورپردازی وظیفه‌ای شامل مدل‌های زیر هم می‌شود:

چراغ مطالعه، آباژور و هالوژن، ریسه نواری و نظیر این‌ها و استفاده از هر یک از این موارد نه تنها به کارمندان موقع کار کمک می‌کند بلکه باعث شیک شدن محیط هم می‌شود.

نورپردازی مدل همگانی: آخرین نورپردازی‌ای که قصد داریم در این مقاله معرفی کنیم مدل همگانی است. این نوع نورپردازی برای استفاده‌ی عمومی است و تمام فضای اداره را شامل می‌شود. این مدل قابل تنظیم نیست پس حتما باید به لامپی که می‌خواهید انتخاب کنید باید توجه ویژه‌ای نشان دهید تا محیط اداری بیش از حد روشن یا تاریک نشود. در نورپردازی همگانی می‌توانید از چراغ‌های ال ای دی و ریلی استفاده کنید.

جمع‌بندی

اینکه در محیط اداری نورپردازی متناسب باشد اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که عدم نورپردازی صحیح می‌تواند موجب خستگی چشم و سردرد میگرنی شود. نورپردازی مناسب در روحیه‌ی کارمندان تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد و مانع افسردگی می‌شود. نورپردازی شامل سه مدل مختلف تاکیدی، وظیفه‌‌ای و همگانی است. در رابطه با مدل همگانی که کل محیط را در برمی‌گیرد پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک معمار کمک بگیرید، معمارها می‌توانند نورپردازی داخل محیط را به نحوی طراحی کنند که با تعداد لامپ کمتر بیشترین بهره‌وری از نور را داشته باشید همچنین در محیط اداری در صورت وجود شرایط از نور طبیعی غافل نشوید. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید.

نوشته‌های مرتبط

انواع طرح ‌های پارتیشن اداری

تقاضا برای استفاده از انواع پارتیشن‌های اداری در بسیاری از شرکت‌ها و اداره‌ها در حال افزایش است. پارتیشن‌ها به عنوان جدا‌کننده‌های موقت و برخی از

نحوه چیدمان و دکوراسیون دفتر کار

محیط کاری باید مانند منازل، دکوراسیون داخلی و چیدمان زیبا و مناسب داشته باشد. زیرا کارمندان شرکت یا سازمان ساعات زیادی در طول روز در

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

درخواست خدمات

درخواست خدمات

"*" indicates required fields

مشاوره رایگان