جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با صندلی های اداری استاندارد از دیسک کمر جلوگیری کنید

جدیدترین محصولات
آخرین مقالات
امتیاز خود را ثبت کنید

با نداشتن یک صندلی اداری خوب ممکن است به کمردرد مبتلا شوید. کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات و بیماری‌ها در محل کار در سراسر جهان است. کمردرد در ناحیه کمر، یعنی در ناحیه مهره‌های کمر بسیار شایع خواهد بود. این بیماری اغلب توسط افرادی که شغل کم‌تحرکی دارند تجربه می‌شود.

برای جلوگیری از کمردرد، یک صندلی ارگونومیک، یک اقدام پیشگیرانه مهم و سرمایه‌گذاری مناسبی برای وضعیت صحیح ستون فقرات است. برخی از صندلی های اداری یک تکیه‌گاه ویژه در ناحیه کمر دارند که آن را به‌عنوان یک گزینه اضافی ارائه می‌دهند.

صندلی اداری و وضعیت نشستن ارگونومیک

آیا یک صندلی اداری یا یک صندلی مدیریتی ارگونومیک با تکیه‌گاه کمر به‌طور مؤثری از کمردرد جلوگیری می‌کند یا این مسئله بیشتر بدون تأثیر زیاد بر ارگونومی مناسب و سلامت کمر خواهد بود؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید فهمید که وضعیت نشستن ارگونومیک چیست؟

ارگونومی پشت یا همان ستون فقرات انسان

ستون فقرات سالم columna vertebralis وقتی از پهلو به آن نگاه کنیم شکل S دوتایی دارد. این انحنای طبیعی ستون فقرات در درجه اول برای از بین بردن ضربه‌ها عمل می‌کند و از قطعات حساس مانند مغز در حین حرکت محافظت می‌نماید. اگر این بالشتک فراهم نبود، مغز ما حتی در حین راه رفتن معمولی هم شوک‌های شدیدی دریافت می‌کرد.

ستون فقرات را می‌توان به پنج بخش مختلف تقسیم کرد: ۱. ستون فقرات گردنی در بالا، ۲. ستون فقرات قفسه سینه در زیر، ۳. ستون فقرات کمری، ۴. استخوان خاجی و در نهایت ۵. دنبالچه در پایین.

صندلی اداری ارگونومیک با تکیه‌گاه کمر

علاوه بر شکل ایدئال ستون فقرات، دیسک‌های بین مهره‌ای منفرد discus intervertebralis نیز به کاهش وزن و ایجاد حالت ارتجاعی و تحرک کمک می‌کنند. دیسک‌های بین مهره‌ای از یک حلقه فیبری بیرونی و یک هسته ژلاتینی داخلی تشکیل شده است که تقریباً 80 تا 85 درصد از آب تشکیل شده‌ و مانند یک بالشتک عمل می‌کند.

بنابراین، ستون فقرات، همراه با دیسک‌های بین مهره‌ای، وضعیت مطلوبی را برای کمر فراهم می‌کند. با این حال، زمانی که می‌نشینیم، در بیشتر موارد شکل نادرستی برای پشت خود ایجاد می‌کنیم.

از یک طرف، این نشستن نادرست ناشی از سطح صاف صندلی است که باعث گرد شدن استخوان خاجی و دنبالچه می‌شود که باید برای جلوگیری از این امر، ارتفاع کمی گوه‌ای شکل در پشت صندلی وجود داشته باشد تا از وضعیت نشستن ارگونومیک اطمینان حاصل شود.

از طرف دیگر چیزی که اغلب در اکثر صندلی‌ها گم می‌شود، حمایت خوب از کمر است که به آن حمایت لوردوز یا حمایت از کمر نیز می‌گویند.

این ناحیه ستون فقرات کمری، در قسمت پایین کمر است. از آنجایی که بسیاری از صندلی‌های اداری فاقد این تکیه‌گاه کمری هستند، ستون فقرات انحنای S شکل را در ناحیه کمر از دست می‌دهد و این امر علاوه بر وضعیت نشستن نادرست، فشار بیشتری بر دیسک‌های بین مهره‌ای ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، بسیاری از افراد در قسمت جلویی یا روی لبه صندلی اداری خود در جلو می‌نشینند، که به سرعت باعث می‌شود آنها در حالت ناسالم قوز شده قرار بگیرند. بنابراین حمایت کمری وجود ندارد و مهره‌های گردن نیز در یک انحنای اشتباه قرار می‌گیرند.

فقدان تکیه‌گاه کمر یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد دچار فتق دیسک در قسمت پایین کمر، به‌ویژه در مهره‌های L4 و L5 شوند.

پشتیبان کمر، ارگونومی مناسبی را تضمین می‌کند

برای داشتن ارگونومی خوب کمر و پشت، یک تکیه‌گاه خوب در صندلی مدیریتی و در هر صندلی اداری ضروری است. می‌توان گفت که صندلی و میز اداری ارگونومیک تنها زمانی از حمایت کمری کافی برخوردار هستند که یک برآمدگی به سمت بیرون (به سمت پشت) در قسمت پایینی بالشتک پشتی وجود داشته باشد.

این برآمدگی نه تنها در پهلو، بلکه در وسط بالشتک پشتی نیز باید وجود داشته باشد و در نتیجه ستون فقرات را به شکل S طبیعی خود برگرداند و پشتیبانی مناسب را ایجاد کند. همانطور که گفته شد، متأسفانه در مورد بسیاری از صندلی اداری اینطور نیست. بنابراین، برای اطمینان از وجود این تکیه‌گاه برای ارگونومی مناسب هنگام نشستن، باید دقت ویژه‌ای داشت.

به‌عنوان یک قاعده کلی، صندلی اداری ارگونومیک یک گزینه برای تنظیم پشتی ارائه می‌دهد. به این معنی که اگر انحنا در بالشتک وجود داشته باشد، تکیه‌گاه کمر در بالشتک پشتی نیز از نظر ارتفاع قابل تنظیم خواهد بود.

صندلی اداری باکیفیت معمولاً یک تکیه‌گاه کمری قابل تنظیم اضافی را به‌عنوان یک گزینه ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند یک افزودنی مکانیکی یا پنوماتیکی در بالشتک پشتی باشد که اجازه می‌دهد انحنای بالشتک در صورت نیاز تنظیم شود.

افزودنی مکانیکی در بالشتک پشتی به گونه‌ای نصب می شود که می‌توان از یک دستگیره چرخشی برای اعمال فشار بیشتر یا کمتر یعنی انحنای بیشتر یا کمتر استفاده کرد.

با افزودنی پنوماتیک، این کار از طریق یک پمپ هوا انجام می‌شود و هوا را کم‌وبیش به ناحیه کمر پمپ می‌کند. تنها عیب این نسخه این است که هوا می‌تواند در طول زمان خارج شود و بنابراین باید بارها و بارها پمپ شود.

مزیت اصلی صندلی اداری ارگونومیک با تکیه‌گاه کمری این است که می‌توان انحنای دلخواه در قسمت پایین کمر را دقیقاً تنظیم کرد. همانطور که مشخص است، استایل هر فردی منحصر‌به‌فرد بوده و ایجاد ارگونومی بهینه با چنین تکیه‌گاه کمری قابل تنظیم برای هر فرد، احساس متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

استفاده از میز اداری ایستاده

اگر می‌خواهید از میز ایستاده استفاده کنید، باید به نکاتی که در ادامه بیان می‌شود دقت کنید.

  • اطمینان حاصل نمایید که میز اداری ایستاده شما تا ارتفاعی بلند شده باشد که بتوانید راحت کار کنید.
  • هنگام استفاده از رایانه، بازوهای شما باید بتوانند با زاویه 90 درجه خم شوند، و باید بتوانید بدون اینکه گردن خود را به سمت پایین خم کنید، مستقیماً به مانیتور خود نگاه کنید.
  • یک تشک ضخیم (یا مموری فوم) زیر خود قرار دهید تا همه چیز برای پاها و زانوهای شما ملایم بماند.
  • استفاده از پایه یا زیرپایی را در نظر بگیرید تا بتوانید گاهی وزن خود را تغییر دهید.

جمع‌بندی

به منظور جلوگیری از مشکلات کمر هنگام نشستن و اتخاذ یک وضعیت ارگونومیک در انتخاب صندلی مدیریتی در هنگام کار و پشت میز اداری دقت نمایید، زیرا حمایت خوب از کمر یک نیاز اساسی است. متأسفانه، در عمل، اکثر صندلی‌های اداری اغلب فاقد این حمایت کمری یا لوردوز هستند.

توصیه می‌شود قبل از خرید یک صندلی اداری جدید آن را امتحان کنید و با پشت خود احساس کنید که آیا تکیه‌گاه کمر واقعاً کافی است یا خیر. همیشه شکل S طبیعی را که ستون فقرات باید داشته باشد، حتی در حالت نشسته به خاطر داشته باشید.

اگر قبلاً یک صندلی اداری دارید که دارای پشتیبانی ارگونومیک ناکافی در بالشتک پشتی است، می‌توانید لوازم جانبی اضافی را خریداری کنید که بعداً می‌توان آن را به بالشتک پشتی متصل کرد. اینها معمولاً کوسن‌های کوچکتر از فوم با شکل آناتومیک هستند که می‌توانند به پشتی صندلی اداری وصل شوند.

ایدئال‌ترین راه برای یک وضعیت نشستن ارگونومیک مطلوب، یک صندلی اداری استاندارد است که از قبل همه چیز به این موارد توجه کرده باشد. این صندلی‌ها به‌طور خاص برای جلوگیری از مشکلات کمر طراحی شده‌اند. مزایای تکیه‌گاه کمر نه تنها برای کمر، بلکه برای رفاه کلی فرد بسیار مفید خواهد بود، زیرا ستون فقرات را می‌توان به شکل ارگونومیک صحیح درآورد. همچنین می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های شایع دیگر اداری مانند سردرد، کشش شانه، مشکلات گردن یا به خصوص درد دیسک جلوگیری کند.

نوشته‌های مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

درخواست خدمات

درخواست خدمات

"*" indicates required fields

مشاوره رایگان